Kto to jest audytor terenowy?
Audytor terenowy przeprowadza kontrole w zakładach pracy pod kątem ochrony przed szkodnikami. Musi posiadać odpowiednie wykształcenie, a także certyfikat, potwierdzający jego kompetencje w tym zakresie. Audyt biologa terenowego najczęściej przeprowadzany jest w firmach zajmujących się produkcją i szeroko rozumianym obrotem żywnością. Dowiedź się, jakie są obowiązki audytora terenowego.
Kto to jest audytor terenowy? Definicja i zadania
Audytor terenowy to osoba, wyróżniająca się odpowiednim wykształceniem i certyfikatami potwierdzającymi kwalifikacje. To osoba, która zajmuje się kwestiami ochrony przed szkodnikami w zakładach pracy. Najczęściej są to firmy prowadzące działalność polegającą na produkcji, obrocie, magazynowaniu czy pakowaniu żywności.
Audytor terenowy identyfikuje ewentualne zagrożenia w zakładzie pracy, opracowuje procedury i wskazuje metody radzenia sobie zagrożeniem szkodnikami oraz ocenia dotychczasowo podejmowane działania (np. przez zewnętrze firmy DDD).
Role i obowiązki audytora terenowego — kluczowe informacje
Rolą audytora terenowego jest niezależna ocena działań podejmowanych przez firmy z branży pest control oraz zbudowanych procedur wewnętrznych w tym zakresie. Celem jego pracy jest zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa żywności i ochrona przed zanieczyszczeniem przez szkodniki, takie jak myszy, szczury, karaluchy czy mrówki.
Najważniejszym obowiązkiem osoby, zajmującej się tego typu działalnością jest przeprowadzanie audytów, czyli wieloetapowych kontroli, badających nie tylko faktyczny i oczekiwany stan sanitarno-techniczny zakładu, ale i zgodność prowadzonej dokumentacji z wymogami prawnymi oraz międzynarodowymi normami, takimi jak BRC. Audytorzy są swego rodzaju gwarantami prawidłowego i niezawodnego systemu nadzoru i zarządzania ryzykiem związanym z występowaniem szkodników.
Jak zostać audytorem terenowym — kroki do ścieżki zawodowej
Aby znaleźć zatrudnienie jako audytor terenowy, należy spełniać dwa podstawowe wymagania. Po pierwsze niezbędne jest posiadanie wykształcenia kierunkowego, związanego z biologią, ochroną zdrowia lub ochroną środowiska. Następnie konieczne jest specjalistyczne szkolenie z zakresu przeprowadzania audytów terenowych. Jego ukończenie powinno być potwierdzone certyfikatem, potwierdzającym dysponowanie wiedzą i kwalifikacjami do pracy w zawodzie.
Taki specjalista może przeprowadzać audyty biologa terenowego, pracując w zewnętrznej firmie lub prowadzić własną działalność gospodarczą.
Czym różni się audyt terenowy od innych form kontroli i jakie są jego kompetencje?
Audyt biologa terenowego wyróżnia przede wszystkim kompleksowe podejście do kontroli:
- dokumentacji,
- stanu rzeczywistego zakładu pracy,
- stanu sanitarno-technicznego otoczenia firmy
- weryfikacja poprawności obsługi przez aktualną firmę DDD.
W pierwszym etapie audytor sprawdza poprawność zapisów w dokumentacji programu ochrony przed szkodnikami na terenie firmy. Muszą one być zgodne z przepisami BHP, międzynarodowymi normami, np. BRC, a także zawierać właściwe rozwiązania dotyczące przeciwdziałania szkodnikom.
Następie audytor terenowy dokonuje inspekcji zakładu, porównując zapisy dokumentacji ze stanem rzeczywistym. Sprawdza wówczas, jak w praktyce przebiegają procesy w firmie, takie jak produkcja, magazynowanie czy transport.
W kolejnym kroku audytor ocenia stan sanitarno-techniczny zakładu i jego otoczenia. Na tym etapie znajduje ewentualne nieprawidłowości i zagrożenia. Weryfikuje także stopień ryzyka zanieczyszczenia żywności przez szkodniki.
Ostatnim etapem audytu jest wskazanie wszystkich znalezionych nieprawidłowości oraz opracowanie planu dalszego działania, dążącego do ich wyeliminowania i przeciwdziałania pojawieniu się ich w przyszłości. Jeśli to konieczne, audytor wskazuje, co należy poprawić w programie ochrony przed szkodnikami oraz procedurach awaryjnych. W przypadku powtórnego audytu specjalista sprawdza, czy zaproponowany plan został wdrożony w życie, a procedury dopracowane.
Audyt biologa terenowego to kontrola wewnętrzna, której wyniki nie są przedstawiane żadnemu organowi zewnętrznemu. Oznacza to, że przedsiębiorcy nie muszą obawiać się nieprzyjemnych konsekwencji prawnych w razie znalezienie nieprawidłowości.
Taki audyt pozwala właścicielom firm dostosowywać swoje procedury do norm i wymogów, dzięki czemu mają powodów do obaw w przypadku inspekcji urzędowych. Ponadto niektórzy partnerzy biznesowi mogą wymagać od firm, z którymi współpracują udokumentowania, że spełniają międzynarodowe normy w zakresie ochrony przed szkodnikami.